Gemeentelijk verkeersplan is dwaling. Dat stelde de fractie van GroenLinks bij de behandeling van het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan. De fractie had met grote verbazing kennis genomen van het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan 2012 - 2025. Waar Veenendaal in 2000 nog tot beste fietsstad van Nederland werd bekroond heeft het huidige college van SGP, Christenunie, VVD en Lokaal Veenendaal alle duurzame ambities achter zich gelaten, stelde GroenLinks-fractievoorzitter Kees Oskam.
“In het vorige verkeers- en vervoersplan was het eerste uitgangspunt het terugdringen van onnodig autoverkeer. Tal van bedrijven en instellingen, van aannemer tot ziekenhuis hebben duurzaamheid tot kern van hun beleid gemaakt,maar tegen de trend in laat dit college dit uitgangspunt los.” Nu is het bereikbaar houden van de economische centra blijkbaar belangrijker.
Die ambitie vindt GroenLinks behoorlijk mager voor een stad die eens de beste fietsstad van Nederland was. GroenLinks stelt zich op het standpunt dat milieu en duurzaamheid ondergeschikt lijken aan het vullen van de parkeergarages in het centrum. Als er één beleidsterrein is waarin je groene ambities waar kan maken, is dat wel verkeer en vervoer.
GroenLinks vindt verder het mogelijk terugdraaien van een zogeheten ‘knip-in-de-weg’, zoals de afsluitingen van de Tinneweide of de Brinkersteeg, ongewenst. Niet alleen heeft dit nadelige milieueffecten voor omwonenden, maar ook de verkeersveiligheid voor fietsers en wandelaars verslechterd volgens Oskam.
Wat GroenLinks betreft heeft het college met dit verkeers- en vervoersplan een grote kans gemist.