Een glossy, een aantal bijeenkomsten met stakeholders en bijna 50.000 euro aan sponsoring in natura. Dat is volgens de evaluatie van de stichting promotie Veenendaal het resultaat van twee jaar werk. De kennis van de man en vrouw in de straat over Veenendaal de houding ten opzichte van Veenendaal en het gedrag van de mensen op wie de promotie is gericht is niet onderzocht. Een beetje mager vindt GroenLinks.
In de commissie bestuur en middelen is gesproken over de voortzetting van de stichting promotie Veenendaal. Het oorspronkelijke contract loopt deze zomer af. Het college stelt voor om de kosten voor de rest van 2012 uit de algemene reserve te halen en voor volgend jaar en verder de kosten vast op de begroting te zetten. De helft van de kosten worden gedragen door de gemeente en de helft door de Veense ondernemers. Wat GroenLinks betreft is dat wel erg kort door de bocht. In de afgelopen twee jaar is de stichting er niet in geslaagd om cash sponsoring binnen te halen. Dat maakt de bereidheid van de Veense ondernemers om bij te dragen op zijn minst onzeker. Misschien dat het ondernemersfonds wil bijdragen maar dat beslist zelf wat zij met de opbrengsten van de reclamebelasting doet. Tot genoegen van GroenLinks heeft de burgemeester wel aangegeven dat als de ondernemers niet bijdragen, het doek valt voor de stichting promotie Veenendaal. De ondernemers plukken het merendeel van de vruchten van de promotie en moeten dus wel bijdragen. Vervelend is wel dat er geen effectmeting is gedaan, terwijl dat bij de oprichting wel was afgesproken. Het is gebruikelijk dat het effect van promotie wordt gemeten aan de hand van de kennis, houding en gedrag. Met andere woorden: als de promotie suksesvol is geweest weten meer mensen waar Veenendaal ligt, denken mensen positiever over Veenendaal en komen ze ook vaker naar Veenendaal toe. Die meting moet nog wel komen. Wat GroenLinks betreft is een meting op enig moment een voorwaarde om door te gaan met het ondersteunen van de stichting promotie Veenendaal.