Bij GroenLinks hebben ze geen bijeenkomst nodig om de mobiliteit te bespreken die het fietsen in Veenendaal of speciaal in de Hoofdstraat aan banden wil leggen.
GroenLinks maakt het fietsen al jaren hoofdonderwerp van haar verkiezingsinzet. Betere bereikbaarheid bij de winkels. En natuurlijk staat het rommelig, maar tegelijkertijd ook sfeervol en straalt een stad met fietsen netjes in het gelid een levendigheid uit. En met straks weer een heuse gracht in ons stadscentrum krijgt het iets bijna hoofdstedelijks…
Deze week bracht de lokale VVD een stelling naar buiten dat er een verbod op de fiets in het centrum moet komen en dat ze dit inzet van de verkiezingen gaat maken. Aldus de Veenendaalse Krant.

In Mucha waar de bijeenkomst plaats vond werd door wethouder Hollander het verfoeilijk zicht van fietsen in de binnenstad aangesneden. Ze gaat voorbij aan de middenstanders, die niet alleen op automobiele klanten zit te wachten, die vanaf de parkeergarages, die wel in de binnenstad zijn lopend naar hun winkels komen. Ook de fietsers zijn meer dan welkom zo denken zij en ook GroenLinks. De fietsinfrastructuur maakt wel degelijk gebruik van onze hoofdstraat en we hebben als gemeente ook fors geïnvesteerd in de fiets. Veenendaal was ooit fietsstad van Nederland! In 2000 alweer!

Hollander gaat voorbij aan de enquête waarin Veenendalers aangaven tegen het fietsvrij houden van een hoofdstraat zijn. Oh nee natuurlijk ze gaat daar niet aan voorbij, maar ze negeert het. We gaan het meemaken hoe de kiezer op deze arrogante houding gaat reageren. Want gaan we de parkeertarieven verhogen om de toestroom van auto’s tegen te gaan en vervolgens ook de fietser weren…we dachten ’t niet. Op de fiets ben je vaak ook eerder op je plek van bestemming zo vernemen we vaak.

Wij zien liever weer een beleid dat er niet alleen aan de buitenkant goed uitziet, maar dat aantrekkelijk is. Om je boodschappen te kunnen doen. Veenedaals geld uitgeven voor de Veenendalers en de direct omwonenden, die de auto zoveel mogelijk kunnen laten staan. Parkeren in de binnenstad net zo duur maken als in de ons omringende steden, zodat er zoveel mogelijk lokaal boodschappen gedaan kan worden.

In 2008 zo meld de Fietserbond was Veenendaal nog in de race voor fietsstad 2008. Kortom het moet kunnen met niet al te veel financiële pijn. Als het aan GroenLinks ligt gaan we weer investeren in de fiets voor Veenendaal. Ook al moeten we daar op wachten tot de volgende verkiezingen…