Er is een groeiende woningnood in Veenendaal. De vraag naar woningen neemt toe terwijl de wachtlijst voor een sociale huurwoning nu al vijf jaar bedraagt. Er is grote behoefte aan woningen voor starters en ouderen want de doorstroming stagneert. Meer bouwen is dus nodig, maar Veenendaal is vol. We willen echter geen ongebreidelde verdichting ten koste van groen in de wijken. Ook moet er aandacht zijn voor een evenredige spreiding van arm en rijk. Op het gebied van wonen willen we de daarom volgende punten realiseren:

• Leegstaande kantoor- en winkelpanden ombouwen tot woningen.

• Woningen voor jongeren, starters en ouderen bouwen. Ouderen blijven nu noodgedwongen te lang wonen in grote woningen, waardoor er geen doorstroom is en jongeren moeilijk een plek kunnen krijgen. We willen de doorstroom stimuleren met passende regelingen voor ouderen zodat zij makkelijker kunnen verhuizen naar een passende woning. Ook willen we jongeren en ouderen bij elkaar laten wonen. Daardoor komt er meer aanbod voor jongeren en pakken we de eenzaamheid onder ouderen aan.

• Inzetten op meer gemengde wijken (ook als het gaat om de huisvesting van nieuwkomers) en meer sociale huur- en koopwoningen.

• Minimaal vijfendertig procent van het totale huizen-bestand moet sociale huur zijn. En daarbovenop tien procent sociale koop.

• Het centrum is en blijft naast winkel- en uitgaansgebied ook woongebied.

• Meer groen in dichtbebouwde buurten, zoals het Franse Gat.

• Als we woningen meer de hoogte inbrengen, gebeurt dat zo dat het acceptabel is voor direct omwonenden.