De gemeentebesturen van Wageningen, Ede, Rhenen en Veenendaal hebben de koffers gepakt. De bestemming: WERV. Een nostalgisch verlangen naar de vorige eeuw, waarin deze Zuidelijke Valleistad op de burelen van Ede en Wageningen bedacht werd.

Minister van Ruimtelijke Ordening J. Pronk benoemde eind jaren negentig de vier WERV-gemeenten officieel tot een stedelijk netwerk met groeipotentie. Wageningen, Ede, Rhenen en Veenendaal richtten de WERV op om samen geld te kunnen binnenhalen en besteden dat dankzij de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening in het vooruitzicht werd gesteld. De Tweede Kamer heeft die nota nooit goedgekeurd en Pronks opvolger Dekker gooide het beleid over een geheel andere boeg.

Maar niet gehinderd door enige realiteitszin denderen de WERV-BoBo’s voort. Enkele ambities:

  • 14.000 banen erbij in 7 jaar, dat is een toename van bijna 20%
  • promotie van het pittoreske WERV met – citaat – “bijvoorbeeld 10% meer bezoekers”; tja de bestuurders weten het zelf ook niet helemaal, omdat niemand weet hoeveel toeristen er nu überhaupt naar de vier WERV-gemeenten komen
  • een havenschap voor de idyllische Wageningse haven; waar moderne havensteden als Terneuzen en Vlissingen hun eigen havenschap opheffen (en zijn opgegaan in Zeeland Seaport) en Delfzijl ook niet al te bijster goede herinneringen heeft aan haar eigen havenschap (er werden miljoenen geïnvesteerd, maar men bleef achter met lege industrieterreinen) gaat WERV haar eigen miniatuurhaven misschien als een soort Madurodam exploiteren
  • Maar onderschat de plannen niet. Het is zeker geen grootheidswaanzin! Want als ook Barneveld zich aansluit bij WERV (het wordt dan RBVEW of zoiets) komt ook de aanlegsteiger in de Barneveldse Beek wellicht in het havenschap…

En wat doen we als inwoners eraan? Vier niet gekozen wethouders van de deelnemende gemeenten bepalen het beleid. Vier gemeenteraden zijn feitelijk de baas, maar hebben geen enkele grip op de WERV-organisatie. Over de status, het bestuur en de plannen bestaan nog veel onduidelijkheden. Een evaluatie wordt vooruitgeschoven, maar ondertussen worden wel verordeningen en ‘actie’plannen’ vastgesteld.

Maar misschien vaart Veenendaal er wel bij. Het raakt de wielerklassieker Veenendaal-Veenendaal weliswaar kwijt. Dit wordt de Food Valley Classic. Maar, als we pagina 45 van het WERV-actieplan mogen geloven, doet Rhenen afstand van haar Rijnweek en krijgt Veenendaal dit succesvolle evenement binnen haar gemeentegrenzen…