In de raadsvergadering van 24 mei bleek dat de coalitiepartijen nog weinig dualistisch opereren. Zo beleden VVD en Lokaal Veenendaal wel het GroenLinks-voorstel om culturele evenementen op zondag op de Markt en het Kees Stipplein een warm hart toe te dragen, maar binnen de coalitieafspraken geen mogelijkheden te zien dit voorstel te steunen. Kortom, de SGP houdt anno 2012 nog steeds de lokale politiek in een wurggreep. Ook het voorstel van GroenLinks om te stoppen met chemische onkruidbestrijding kreeg uitsluitend steun van oppositiepartijen? Hiermee blijft de openbare ruimte in Veenendaal belast worden met giftige glycofaten. Ook een derde voorstel van GroenLinks sneuvelde in de raad. Dit betrof het schrappen van de huishoudsinkomentoets ingevolge het recentelijk gesloten Lenteakkoord. In de raad zag het college hier geen heil in, maar inmiddels is vandaag bekend geworden dat Veenendaal alsnog de voorbereiding en uitvoering van deze maatregel stopzet. Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald zullen we maar zeggen. Resultaat van de afgelopen raadsvergadering is dat milieu- en cultuurbeleid conform voorstel van het college vastgesteld zijn. De ruimte voor verbeteringen blijft helaas minimaal voor de oppositiepartijen, maar wellicht dat de (landelijke) campagnetijd tot wat meer flexibiliteit bij de collegedragende partijen leidt.