Bij het vaststellen van het klimaatbeleidsplan in 2008 stelde het college, dat je de CO2-uitstoot in je eigen gemeente moet verminderen en niet compenseren door de aanplant van bomen elders in de wereld. Het college houdt zich hier helaas niet aan.

Met het uitgangspunt dat je CO2-uitstoot in je eigen gemeente moet verminderen en niet compenseren door de aanplant van bomen elders in de wereld, was GroenLinks het hartgrondig mee eens. Maar wat schetst onze verbazing?

Onlangs heeft het college gekozen voor de inzet van 'groen' gas voor de eigen organisatie. Maar dit 'groene' gas is gas, waarbij de energieleverancier de CO2-uitstoot afkoopt door bomen in de derde wereld aan te planten. De gemeente heeft zich nota bene voor een termijn van 5 jaar vastgelegd bij deze energieleverancier.

Volgens de gemeenteraadsfractie van GroenLinks een gemiste kans. Door nu voor een lange periode te kiezen voor de variant met compensatie elders in de wereld in plaats van het terugdringen van de uitstoot in Veenendaal maakt zij volgens GroenLinks een verkeerde keus. Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Door bijvoorbeeld te kiezen voor leveranciers die gas winnen uit vergistingsprocessen, zorg je daadwerkelijk voor een lagere CO2-uitstoot.