Een raadsvergadering met parkeertarieven op de agenda, kan niet anders dan verhitte debatten opleveren. De standpunten liepen dan ook mijlenver uiteen. Het college stelde voor het fietsparkeren onder toezicht af te schaffen en centrum- en centrumschilbewoners te laten betalen voor een parkeervergunning. GroenLinks kwam met de VVD met een amendement om een bewaakte fietsenstalling in het centrum te handhaven, de eerste parkeervergunning voor bewoners gratis te laten en dit te bekostigen door op zondag betaald parkeren te introduceren. Want waarom zouden bewoners opdraaien voor het ongemak wat bezoekers te weeg brengen door met de auto naar Veenendaal te komen? En liever betaald fietsparkeren tegen een laag tarief, dan helemaal geen mogelijkheid voor het stallen van je fiets onder toezicht. Ons voorstel haalde het niet, net zo min als het voorstel van Pro en Liberaal Veenendaal om het autoparkeren gratis te maken in Veenendaal. Voor GroenLinks en anderen een slecht voorstel, omdat daarmee een groot gat in de begroting ontstaat.

Ook ons voorstel, samen ingediend met Pro Veenendaal om in het gezondheidsbeleid extra aandacht voor de mantelzorgers op te nemen strandde, maar een ander GroenLinks-voorstel kreeg unanieme steun. Dat betrof de Motie vreemd aan de Orde van de Dag die de GroenLinks-fractie op de agenda had laten plaatsen. Deze motie riep wethouder van Soest op om nu - na jarenlang falend beleid - eens actie te ondernemen om bijstandsgerechtigden door te geleiden naar werk. Er gaan miljoenen euro's in om, maar de wethouder weet niet waaraan hij het geld besteed en aan wie. Onverkwikkelijk voor ons en blijkbaar voor de hele raad. Maar een enkele reis naar Spanje zat er niet in, ondanks het feit dat de Sint deze avond nog wel even langs kwam op de raadsvergadering, maar dat was om de verjaardag van de burgemeester, die deze avond dus jarig was, op te luisteren.