Jammer genoeg is het zwembad van Veenendaal afgelopen jaren meer dan een anekdote geworden. Tegenvallende bezoekersaantallen, technische problemen en financiële tegenvallers.
Persoonlijke ervaring
Ik wil maar eens beginnen met een persoonlijke ervaring met ons zwembad. Ik bezoek ongeveer één keer per maand het zwembad met mijn vrouw en twee kinderen van 2 en 5 jaar oud. Ook afgelopen zondag. Mijn oudste dochter staat op de wachtlijst voor zwemles. In Wageningen zou ze direct op zwemles kunnen, maar dat vind ik wat omslachtig. Over een half jaar is ze in Veenendaal aan de beurt. Iedereen op de wachtlijst krijgt een groen polsbandje waarmee zij twee keer gratis kan komen zwemmen.
Ook had ik nog een kaartje voor de 2=1-actie, dus waar ik normaal het toch best forse bedrag van €13,65 kwijt zou zijn, zou deze middag me minder dan de helft moeten kosten (€ 5,85). De kassière meldde me echter dat het geavanceerde kassasysteem geen combinaties van acties kon verwerken. Ik stelde toen voor dat mijn vrouw met mijn oudste dochter naar binnen zou gaan en ik met mijn jongste dochter. Dus met twee kassabonnetjes konden we alsnog naar binnen.
Nu worstelen we al een jaar lang met het ingewikkelde toegangssysteem. Met twee kleine kinderen en een tas met zwemspullen is het welhaast onmogelijk door de poortjes te komen zonder de hulp van het kassapersoneel. Na een Echternach-processie – twee stappen naar voren, één stap terug – en hulp van de kassières kwamen we door de poort. Op weg naar de gezinskleedkamer. Echt een uitkomst! Ware het niet dat de deuren zo’n veertig centimeter boven de grond ophouden. Dus... mijn jongste dochter van 2 was na enkele ogenblikken al onder de deuren doorgekropen, haar ouders in adamskostuum achterlatend. Behulpzame buren – een zwembad schept saamhorigheid – brachten haar weer terug en een heerlijke zwemmiddag kon beginnen.
Als je als zwembadbezoeker zoveel leest over de tekortkomingen van het huidige zwembad had ik graag meegepraat als burger bij de totstandkoming van het nieuwe zwembad, maar helaas werden alleen de georganiseerde zwemmers betrokken bij het programma van eisen.
Financieel debacle door grove en verwijtbare fouten
Jammer genoeg is het zwembad van Veenendaal afgelopen jaren meer dan een leuke anekdote geworden. De exploitatiebegroting is niet 100% kloppend - daar kunnen wij inkomen: het weer is moeilijk te voorspellen. Ook of je tijdens de bouw uitgeweken bezoekers kunt terughalen is een onzekerheid (alhoewel een min van 40% wel heel veel is). De verwarmingsinstallatie is nog niet optimaal afgesteld, dus de energielasten zijn nog lastig te begroten. Maar m.b.t. de investeringsbegroting zijn er wel degelijk grove, verwijtbare fouten gemaakt.
Diverse malen ontstonden er forse overschrijdingen op de begroting (februari 2006 en maart 2007), bijvoorbeeld omdat men vergeten was een lift of een parkeerterrein mee te begroten. In april 2007 vraagt GroenLinks of nu alle financiële tegenvallers nu in beeld zijn. Door verantwoordelijk wethouder Pilon wordt een mail toegezegd waarin alle openstaande financiële vragen beantwoord zullen worden. De mail wordt echter nooit verstuurd. Later blijkt dat de wethouder op dat moment al van verdere tegenvallers op de hoogte was!