De raad heeft een onbegrijpelijk besluit genomen ten aanzien van het verplaatsen van Lantor. De coalitiepartijen denken het beter te weten dan de deskundigen... Welke gevolgen zal dit hebben voor Veenendaal?

De gemeenteraad had er nachtelijk beraad voor nodig, maar nu ligt er toch een besluit. Bijzonder was dat de voltallige oppositie het college steunde en dat de coalitiepartijen juist een andere keuze maakte.

Gelet op de miljoenen die gemoeid zijn met de uitplaatsing van Lantor had de gemeenteraad advies ingewonnen bij juridische experts op het vlak van onteigening. Die adviseerden een tweesporenbeleid. Enerzijds inzetten op arbitrage, en anderzijds gelijktijdig een onteigeningsprocedure in gang zetten. GroenLinks onderschreef de 2-sporenbenadering. Proberen tot een snelle en goedkope, minnelijke schikking te komen met als stok achter de deur de voorbereidingen voor een volledige onteigeningprocedure.

De amateur-'onteigeningsdeskundigen' van PvdA, CDA, LV en VVD meenden het echter beter te weten en verwezen arbitrage naar de prullenmand en zetten in op gedeeltelijke onteigening van het Lantorterrein. Wat betekent dit voor Veenendaal?

• een ellenlange procedure van minimaal drie jaar, waarbij Lantor bovendien de mogelijkheid heeft van cassatie, wat tot nog meer vertraging leidt;
  • nog jarenlange milieuhinder voor de bewoners van het Schijverspark;
  • een onaf Brouwerspoort: lager kwaliteitsniveau, minder woningen;
  • een peperdure oplossing, want bij onteigening moet minimaal de marktwaarde van het bedrijf betaald worden; terwijl bij arbitrage maximaal de marktwaarde betaald wordt;
  • een compleet verstoorde relatie met Lantor, waardoor de kans op behoud van
  • werkgelegenheid voor Veenendaal minimaal is;
  • een gemeente die voorlopig met dure grond blijft zitten op bedrijventerrein de
  • Batterijen (de beoogde locatie voor herhuisvesting van Lantor).

Laten we hopen dat Lantor alsnog de komenden maanden haar maatschappelijke verantwoordelijkheid toont en zelf vertrekt, want zodra de deel-onteigeningsprocedure daadwerkelijk in gang is gezet, is de gemeente al haar regie kwijt. Lantor kan dan op basis van de Onteigeningswet eisen dat de procedure voor volledige onteigening wordt gevolgd - omdat hun productielijnen door gedeeltelijke onteigening verstoord worden - en zo de Brouwerspoort-realisatie jarenlang traineren.

Conclusie derhalve: Brouwerspoort ontspoort.

Jurgen Hillaert