Maandag 14 juli vonden de Algemene Beschouwingen plaats. Hier worden de kaders gesteld voor de begroting voor komend jaar. GroenLinks diende in totaal – alleen of met andere partijen – vijf amendementen en zeven moties in. En al deze voorstellen kregen een meerderheid! Soms krap, soms unaniem. Dit betekent onder andere meer ruimte voor kunst en architectuur, maar ook dat Veenendaal Millennium Gemeente wordt.

De hele tekst van onze Algemene Beschouwingen vindt u hier.

Ieder nieuw jaar begint voortaan met een groot evenement

Samen met de CDA diende GroenLinks een amendement in om jaarlijks tijdens oud-en-nieuw een evenement te organiseren. Door jongeren deze nacht een prachtig evenement te bieden voorkom je dat er vandalisme en vernielingen ontstaan. Dit amendement sluit naadloos aan bij het pleidooi van GroenLinks in de algemene beschouwingen om te investeren in bijvoorbeeld cultuur, sport en evenementen in plaats van jongeren te onderdrukken door hen onder toezicht van camera’s te plaatsen. GroenLinks was dan ook erg blij dat er een meerderheid was voor dit voorstel.

Bewegingsonderwijs op scholen krijgt weer aandacht

Een motie (voorbereid door GroenLinks commissielid Irma Alberti) om extra middelen te zoeken om vakdocenten voor bewegingsonderwijs in het basis en speciaal onderwijs te kunnen aanstellen, kreeg steun van PvdA, CDA, VVD en SP. Op dit moment bewegen Veense kinderen aanzienlijk minder dan hun leeftijdsgenoten elders in Nederland en zijn ook minder vaak lid van een sportclub. Beweeggewoonten in de jeugd zijn bepalend voor latere sportdeelname en leveren daarmee een bijdrage aan de gezondheid en de bestrijding van overgewicht. PABO-afgestudeerden, zonder extra bevoegdheid, mogen sinds 2005 geen bewegingsonderwijs meer geven aan de groepen 3 t/m 8 en aan kinderen vanaf 7 jaar in het speciaal onderwijs, waardoor het bewegingsonderwijs in de knel komt. Met de steun voor dit GroenLinks-voorstel wordt hier alsnog actie op ondernomen.

Ruimte voor kunst en cultuur

Veel beoefenaars van amateurkunst beschikken over onvoldoende betaalbare oefen- en uitvoeringsruimte. Om voor subsidie in aanmerking te komen zijn zij verplicht openbare optredens te verzorgen. Een goede zaak... ware het niet dat zij voor hun voorstellingen dan weer aangewezen zijn op de relatief dure Lampegiet en daarmee dus feitelijk hun subsidie weer kwijt zijn. Ook op het toekomstige Cultuurplein zijn onvoldoende vierkante meters gereserveerd om de accommodatienood van amateurgezelschappen te ledigen. Met de aangenomen motie van GroenLinks (waartegen alleen SGP, CDA en VVD stemden) verplicht het college zich om het accommodatieprobleem op te lossen, bijvoorbeeld door vrijkomende gebouwen als de Pnielkerk, de Ritmeesterfabriek, de Volksuniversiteit aan de Pollux, de Rozenbottel of de CSV-gebouwen geheel of gedeeltelijk voor amateurkunst te bestemmen.

Ook de Kunstplaats aan de Zuivelstraat krijgt door een motie van GroenLinks een opknapbeurt. Noodzakelijk vanwege het enorme achterstallige onderhoud, waardoor o.a. lekkages zijn ontstaan.

Cultuur op school

Samen met de PvdA diende GroenLinks een motie in om middelen vrij te maken voor cultuureducatie op school. Via een programma ‘School en Cultuur’ krijgen kunstenaars en instellingen de mogelijkheid voorstellingen te geven aan de (jongste) inwoners van Veenendaal en kan kunst en cultuur in de lessen betrokken worden.

Nog meer onderwijszaken

Naast de GroenLinks-moties om meer cultuur- en bewegingsonderwijs op scholen te krijgen, diende GroenLinks samen met de ChristenUnie een motie in om Veense scholen van verschillende gezindten meer met elkaar in contact te brengen. Ook deze ‘scholenband-motie’ kreeg een meerderheid.

Ook het voorstel dat PvdA en GroenLinks samen indienden om middelen te vinden om kinderen uit minima-gezinnen vanaf 9 jaar te voorzien van een PC kreeg steun.

Jong én oud

Om de eenzaamheid en depressie onder ouderen te bestrijden dienden CDA, GroenLinks, ChristenUnie en PvdA samen een amendement in om een sociaal vangnet in te richten. Eenzaamheid en depressie staan in de top 5 van ziekten die tot het grootste verlies van levenskwaliteit leiden. In Veenendaal is het aantal ouderen dat hieronder leidt hoger dan het landelijk gemiddelde. Het verdient en krijgt daarom nu ook aandacht.

Jongeren hebben weer heel andere problemen. Samen met de ChristenUnie diende GroenLinks een amendement in om 2,2 miljoen euro te storten in een Stimuleringsfonds Jongerenhuisvesting Veenendaal. Uit dit fonds kan subsidie verleend worden aan woningcorporaties, maatschappelijke instellingen, verenigingen van eigenaren of particulieren die betaalbare jongerenwoningen realiseren.

Architectuur op de kaart

Een amendement van GroenLinks, mede-ingediend door de ChristenUnie, om nu echt werk te maken van architectuurbeleid kreeg unanieme steun. Al eerder, in 2007, gaf GroenLinks het college opdracht met een plan van aanpak te komen. Dit zal nu ook daadwerkelijk uitgevoerd worden. Met de notitie architectuurbeleid krijgt het gemeentebestuur een sturingsinstrument in handen, waarmee eisen gesteld kunnen worden aan o.a. de beeldkwaliteit en ruimtelijke samenhang van nieuwe bouwprojecten, ook als dit particuliere initiatieven betreft.

Veenendaal Millennium Gemeente

Op initiatief van PvdA en GroenLinks heeft Veenendaal zich tot Millennium Gemeente verklaard. Dit betekent dat Veenendaal lokale verantwoordelijkheid neemt om wereldwijde armoede te bestrijden en dat niet alleen overlaat aan het rijk of Europa. Wereldwijd hebben nog steeds meer dan één miljard mensen minder dan € 1 per dag om van de leven. Veenendaal reserveert nu € 100.000 om samen met het onderwijs projecten uit te voeren die extreme armoede en honger uitbannen, bijdragen aan gelijke rechten voor mannen en vrouwen, kinder- en zwangerschapssterfte doen afnemen, alle jongens en meisjes naar school laten gaan, de verspreiding van AIDS en malaria stoppen, bijdragen aan eerlijke handel en meer mensen laten leven in een duurzaam leefmilieu.

Een Millennium Gemeente staat midden in de wereld!

Zie ook http://www.millenniumgemeente.nl