In het Lenteakkoord is afgesproken dat de huishoudinkomenstoets in 2013 wordt afgeschaft.
GroenLinks keurt deze toets af omdat nog thuis wonende kinderen hierdoor nauwelijks nog een
eigen bestaan kunnen opbouwen. GroenLinks Veenendaal is blij dat deze maatregel in Den Haag is
teruggedraaid en wil dat ook in Veenendaal de uitvoering van de maatregel direct wordt opgeschort
totdat het Ministerie met een nieuwe richtlijn komt. In de raadsvergadering van donderdag 24 mei zal GroenLinks met een motie komen, die het college oproept per direct te stoppen met de voorbereidingen en uitvoering van deze huishoudinkomenstoets.

Door de huishoudinkomenstoets worden ouders met een bijstandsuitkering financieel afhankelijk van bij hen inwonende volwassen kinderen. Werkende kinderen vanaf 18 jaar moeten volgens  de huishoudinkomenstoets hun ouders financieel onderhouden.

In het Lenteakkoord, dat na het mislukken van het Catshuisoverleg, gesloten is door de partijen GroenLinks, D66, ChristenUnie, CDA en VVD, is besloten om de maatregel huishoudinkomenstoets te laten vervallen met ingang van 2013. Deze toets geldt per 1 januari 2012 voor nieuwe aanvragen voor een bijstandsuitkering en vanaf 1 juli 2012 voor mensen die al een bijstandsuitkering ontvangen.

Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zegt het begrijpelijk te vinden wanneer gemeenten de voorbereidingen en uitvoering van de huishoudinkomenstoets nu opschorten. Al meer dan 71 gemeenten hebben de voorbereidingen en uitvoering opgeschort in afwachting van de nieuwe beleidslijn van het Ministerie

De G4 gemeenten (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) zijn zelfs met het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid overeengekomen dat ze voorbereidingen en de uitvoering van de huishoudinkomenstoets mogen opschorten.

GroenLinks vindt dat ook in Veenendaal gewacht moet worden totdat er meer duidelijkheid is en dat de voor veel minimagezinnen, ingrijpende toets per direct opgeschort wordt!