Een incident op 4 september maakt weer eens duidelijk dat de Sandbrinkstraat voor een deel zou moeten worden afgesloten voor autoverkeer. GroenLinks heeft hier vaker voor gepleit, Voor het laatst bij de behandeling van de kadernota op 7 juli. Naar aanleiding van het incident van zondagavond, waarbij een auto moedwillig het terras van een café aan de Sandbrinkstraat opreed, heeft GroenLinks schriftelijke vragen gesteld. We willen van het college van B&W weten of zij nu werk gaan maken van de afsluiting.

GroenLinks heeft meerdere keren gepleit voor afsluiting gemotoriseerd verkeer op de Sandbrinkstraat. Bij de behandeling van de Kadernota 2017 is een motie "Uit in Zuid" ingediend, door ondermeer GroenLinks. Daarin werd voorgesteld over te gaan tot afsluiting van de Sandbrinkstraat voor gemotoriseerd verkeer vanaf de Kerkewijk tot aan de Tuinstraat , onder andere omdat het verkeer de horeca bezoekers hindert.

Op 4 september is een automobilist bewust op een terras aan de Sandbrinkstraat ingereden. Buiten dat het onwenselijk en levensgevaarlijk is, was dit ook te voorkomen, door het plaatsen van verkeersbelemmerende palen waarbij bevoorradingsverkeer en hulpdiensten wel toegang hebben en overig gemotoriseerd verkeer niet.

Bij de behandeling van de Kadernota heeft de wethouder de toezegging gedaan om afsluiting doorgaand verkeer mee te nemen in de plannen van de binnenstad.

  • Is het college van B&W het met GroenLinks eens dat er direct actie moet worden ondernomen, om herhaling te voorkomen? Zo ja, op welke manier denkt het college deze actie te ondernemen?

  • Is het college van B&W het met GroenLinks eens, dat herhaling moet en kan worden voorkomen door het plaatsen van verkeersbelemmerende palen?

  • Is het college van B&W bereid, om afsluiting Sandbrinkstraat voor doorgaand verkeer hoger op de agenda te plaatsen, dan de toezegging dit te zullen "meenemen in plannen binnenstad". Zo ja, wanneer wordt dit gerealiseerd?