In gesprek met bewoners en betrokkenen - de raadsleden en andere leden van GroenLinks gingen zaterdag 1 september op bezoek in de wijk Molenbrug en PWA-park om met eigen ogen te zien en met eigen oren te horen wat er zoal speelt in deze wijk. De bewoners weten zelf het beste wat er zoal speelt in de wijk. De GroenLinks-raadsleden wilden horen wat zij belangrijk vinden. Waar zou de politiek zich nou eens druk over moeten maken? Een mooie kans om heel direct invloed te hebben op de politiek.
Een of twee keer per jaar gaat GroenLinks naar een wijk of buurt in Veenendaal om te zien welke ontwikkelingen er zijn. Interessante plaatsen en organisaties die actief zijn binnen de wijk worden bezocht en betrokkenen geven hun mening. Door ook direct in gesprek te gaan met bewoners, hoopt GroenLinks de afstand tot de politiek te verkleinen.
Het wijkbezoek van 1 september aan Molenbrug en PWA-park zocht naar de grenzen tussen de harde en de zachte sector in de politiek, tussen RO en verkeer aan de ene kant en welzijn, zorg, onderwijs, integratie,... aan de andere kant. Enkele vragen waarop antwoorden gezocht werden:
- Hoe worden/zijn kleinschalige zorgprojecten in de wijk ingepast? Is er interactie tussen bewoners van dergelijke complexen en de rest van de buurt? Wat zijn knelpunten, wat kan beter?
- Hoe staat het met de ruimtelijke ordening in de wijk? De wijk is deels nog jong, maar er zijn ook oudere straten. Er blijft bouwactiviteit: inbreiden. Blijft er genoeg ruimte voor groen, spelende kinderen, maar ook voor bijvoorbeeld parkeren?
- Verloedert de buurt langzaamaan doordat er te weinig oog is voor onderhoud van de openbare ruimte (straten, groen, begraafplaatje Kostverloren)?
- Leefbaarheid in een wijk heeft veel te maken met betrokkenheid van bewoners bij hun buurt en bij hun buren. Hoe gaat dat in deze wijk?
- Bewoners zijn niet erg positief over de ontwikkelingen van de buurt. Wat zijn kansen, wat zijn bedreigingen?
- Uit de statistieken komt de wijk als een plek waar mensen zich niet erg veilig voelen. Hoe komt dat, wat doen verschillende instanties om daar verbetering in te krijgen?
- Welke functie heeft het buurthuis SamSam in de wijk?
Een wijk met geschiedenis
De buurt bestaat uit twee verschillende delen: de hoogbouw rond het PWA-park heeft een heel ander karakter dan de lagere delen van de buurt. Beide delen hebben een eigen bewonerscommissie: PWA-park en Holle Kamp.
De wijk Molenbrug dankt zijn naam aan de Stichtse Molen, de derde molen die Veenendaal ooit rijk was. De molen was gebouwd in de 16e eeuw en is in 1860 door storm verwoest. Op de plek waar ooit de molen stond, staat nu een monument.
Een ander monument herinnert aan de VSW-fabriek. De huidige Weverij en Kalanderij liggen op het oude fabrieksterrein.
Ook een monument is de begraafplaats aan het Kostverloren. Al lang niet meer als begraafplaats in gebruik. Bij het 'opknappen' zijn veel grafmonumenten weggegooid en de bewaard gebleven grafmonumenten zijn (zonder goed fundament) zomaar op een rijtje gelegd, op een plaats waar de stoffelijke resten van de overledenen niet liggen. De laatste jaren ziet het terrein er slecht onderhouden en verwaarloosd uit.
Een paar straten in de wijk horen bij de oudste van Veenendaal: Zandstraat, (korte) Molenstraat, Geerseweg en Kostverloren. De rest van de straten en de meeste bebouwing is van veel recenter datum. Eind jaren 60 werd het Prins Willem Alexanderpark gebouwd. Moderne flats met groen er om heen. In 1968 trokken de eerste bewoners in de woningen. Eind jaren 80 kreeg de rest van de wijk vorm: inbreiding met voornamelijk laagbouw en aan de Kalanderij en Trommelaar enkele gestapelde blokken. De laatste jaren wordt op kleine schaal verder ingebreid. Waar ooit tuincentrum van Ton Smeitink zat, staat nu een fors appartementengebouw. Op de hoek Zandstraat/Kostverloren verrees (met veel gevolgen voor de buurt) ook een appartementencomplex. Ook in andere hoeken en gaten binnen de wijk is gebouwd of bestaan er plannen voor inbreiding waarbij kleinschalige oude bebouwing vervangen wordt door massievere bouwblokken.
Ruimte voor zorgwoningen
Voor Reinaerde gaat Patrimonium een nieuw compex bouwen van 21 zorgappartementen voor verstandelijk gehandicapten: Molenput, aan de Korte Molenstraat. Start bouw: eind 2007, oplevering zomer 2008.
De RO-procedure is afgerond, er waren geen bezwaren. Er zal rekening gehouden worden met opmerkingen vanuit de buurt over de hondenuitlaatplaats, speelterrein en het handhaven van bomen. Met de precieze uitwerking daarvan is men nog bezig.
Hier gaan mensen wonen die gebruik maken van de dagbestedingsprojecten van Reinaerde. De woonvorm is op de behoefte van de clienten afgestemd. Per 6 woningen is er een gezamelijke woonkamer en er is 24-uur zorg aanwezig. Het gaat om 'studios' met een oppervlak van ongeveer 40 tot 45 vierkante meter.
Het is niet de bedoeling dat zorgappartementen die niet nodig zijn voor de doelgroep, in de gewone huurwoningmarkt worden opgenomen. Dat kan ook niet vanwege de bestemming: maatschappelijke doeleinden.
De 13 bestaande zorgwoningen aan het Kostverloren zijn van Heimerstein.
Veel scholen, veel overlast?
De wijk telt 4 basisscholen. Rond alle Veense basisscholen spelen problemen van onveilige verkeerssituaties en overlast van halende en brengende ouders. Enkele jaren geleden was er een project om schoolomgevingen verkeersveiliger te maken. Er zijn toen verschillende maatregelen genomen om de overlast tegen te gaan en de veiligheid te bevorderen. Dat project is afgesloten, momenteel heeft dit geen specifieke aandacht van de gemeente. Wel wordt aandacht besteed aan de verkeersafwikkeling nabij het nieuwe CSV-complex.
Aan de Sportlaan moet de gezamenlijke nieuwbouw voor CSV en ROC A12 verrijzen. Een groot schoolcomplex met veel leerlingen. De verwachtingen zijn hoog gespannen: er ligt een ontwerp volgens het Living Building Concept, een revolutionair nieuw bouwproces gericht op het realiseren van een gebouw dat blijft meeontwikkelen met het onderwijsproces van de gebruikers.
In augustus 2008 had de school op de nieuwe lokatie moeten openen, maar door het failliet gaan van aannemer Boers (mei 2007), wordt het later. Een tegenvaller (ook financieel) voor de school.
Sommige bewoners van de wijk geven aan dat de kortste weg van de nieuwe school naar de McDonalds dwars door de wijk loopt. En dus verwacht men overlast en zwerfvuil.
Leefbaarheid onderzocht
Leefbaarheid is steeds meer een verzamelterm geworden van 'alles wat er mis kan zijn' met de leef- en woonomgeving in buurten. Het is geen vast gegeven en kan van persoon tot persoon verschillen. Wat voor de een leefbaar is hoeft dat voor de ander niet te zijn. De leefbaarheidmonitor van Lemon brengt het oordeel van bewoners in kaart.
Molenbrug scoort op een aantal aspecten een onvoldoende, overlast van anderen, vervuiling en ontwikkeling van de buurt. De kwaliteit van het flatgebouw wordt door de bewoners beoordeeld met een 5,7. Veel opmerkingen worden gemaakt over vervuiling van de flat. De bewoners ervaren overlast van personen. Dit uit zich met name in jongeren en buurtbewoners. Overlast van vuil en stank scoort erg laag. Net als in andere buurten geven de bewoners ook hier aan dat het voornamelijk om hondenpoep gaat en zwerfvuil. Opvallende verschillen met het gemiddelde van de gemeente zien we bij overlast van personen, vervuiling, criminaliteit en het totaaloordeel. Deze aspecten scoren lager in Molenbrug.
De bewonerscommissie Holle Kamp geeft aan dat er op veel plaatsen in de wijk sprake is van overlast door zwerfvuil. Een aantal plaatsen zullen we tijdens onze wandeling door de wijk zien. Een probleem dat niet uniek is voor deze wijk, maar daardoor niet minder vervelend is.
Een ander probleem dat niet uniek is voor de wijk, zijn hangjongeren. Een van de plekken waar overlast is, is bij het begraafplaatsje. Regelmatig wordt daar met fietsen en scooters vertoefd.
PWA-park in ontwikkeling
In de afgelopen tijd zijn de entrees van de flats van Patrimonium opgeknapt. Het straatwerk is aangepakt en er zijn ondergrondse afvalcontainers geplaatst. Het aanzien van de flats is daarmee flink opgeknapt.
De weg zelf staat op de nominatie om in 2008 omgevormd te worden tot 30km-zone. Ook voor het gebied rond de C1000 zijn plannen: uitbreiding winkel, parkeergarage, vervanging bebouwing tot kruispunt bij Rondweg,... Concreet is het allemaal nog niet, maar er hangen wel veranderingen in de lucht.