De behandeling van de kadernota bepaalt de financiële kaders voor het komend jaar. Een niet onbelangrijk jaar, omdat het een jaar is waar een nieuw college van start zal gaan. Mogelijk een college met GroenLinks erin. Wij wilden dat nieuwe college niet opzadelen met miljoenen tekorten en het huidige college maar mooi weer laten spelen in het verkiezingsjaar.

Een amendement om het college opdracht te geven de financiën op orde te krijgen, had onze sympathie. GroenLinks kreeg evenwel onverwacht een sleutelpositie in het debat. VVD, ChristenUnie en SGP stonden tegenover PvdA, CDA, Lokaal Veenendaal, maar geen van deze blokken had een meerderheid. De eerste drie partijen wilden een sluitende meerjarenbegroting, de andere (college)partijen wilden zich hier niet op vastpinnen en noemden het VVD-amendement een bom onder het coalitieakkoord.

Na intensief overleg - vier schorsingen - konden we een subamendement laten maken door PvdA, CDA en Lokaal Veenendaal, die enerzijds een sluitende meerjarenbegroting eiste, maar garandeerde dat dit niet ten koste mocht gaan van de sociaal zwakkeren of het culturele klimaat. Voor GroenLinks een aanscherping die volop recht doet aan ons huidige verkiezingsprogramma. Met 16 voor en 15 stemmen tegen (VVD, ChristenUnie en SGP) konden wij het college in een richting duwen waarbij bijvoorbeeld de parkeer- of OZB-tarieven niet langer ontzien hoeven worden. Het college heeft nu volop huiswerk om in november een sluitende begroting te kunnen presenteren. We gaan interessante maanden tegemoet.