Ook deze keer is de kadernota sterk geinspireerd door een verlangen naar begrotingsevenwicht. Iedere gemeente probeert begrotingsevenwicht te bereiken, zodat er evenveel geld binnenkomt als uitgaat. Niet alleen omdat het een goed idee is, maar ook omdat anders de provincie kan ingrijpen. En dat moment is voor Veenendaal wellicht dichterbij dan wij allen hopen. We zijn in het afgelopen jaar op de ranglijst van gemeenten in Utrecht gezakt van de derde naar de 22e plaats, wat betreft begrotingspositie.

Groenlinks vind evenwicht erg belangrijk. Het evenwicht tussen economie en ecologie bijvoorbeeld, of tussen bezuinigen en het stimuleren van de economie maar ook op gemeentelijk niveau een evenwicht tussen investeringen op verschillende beleidsterreinen.

In deze kadernota wordt 312.000 euro uitgetrokken voor het programma economie, daaruit worden ondermeer de inspanningen om de beste binnenstad van Nederland te worden, en een stichting voor het versterken van het ICT-profiel van Veenendaal betaald. Dat bedrag is bijna hetzelfde als het bedrag dat de culturele instellingen in Veenendaal jaarlijks moeten bezuinigen. Zij hebben vorig jaar bij de brede heroverweging flink moeten praten om dat bedrag terug te brengen tot drie ton. Oorspronkelijk was het zes ton.

Veenendaal heeft twee keer zo veel winkels als de gemiddelde stad van zijn grootte en de helft van de horeca, als Veenendaal de beste binnenstad wil worden zal het zich dus meer op horeca dan op winkels moeten richten. Daarnaast kan een goed aanbod van kunst en cultuur in de vorm van festivals of evenementen de positie van de binnenstad versterken. ICT bedrijven zijn vooral afhankelijk van het aanbod van goed geschoold personeel. En laten juist hoger opgeleiden nu vooral kijken naar het aanbod van kunst en cultuur bij het kiezen van een woonplaats.

Nu wordt er in 2013 aan de ene kant ruim drie ton gepompt in maatregelen die vooral het imago van Veenendaal moeten verbeteren, terwijl de instellingen voor kunst en cultuur 3 ton moeten inleveren. Niet echt in evenwicht, wat GroenLinks betreft. Om het evenwicht enigzins te herstellen zal GroenLinks een motie indienen om kunst en cultuur meer te betrekken bij de promotie van Veenendaal. In hetzelfde licht kunt u onze steun zien aan het voorstel om de het gebouw van de muziekschool tegen een redelijk tarief ter beschikking te stellen van de huidige gebruikers van de Kunstplaats. Mijn partij is van mening dat ook professionele beeldende kunst ruimte moet hebben in Veenendaal, en dat er lang genoeg is gesold met de gebruikers van de Kunstplaats, en dit gebouw lijkt geschikt.

GroenLinks vindt ook dat er evenwicht moet zijn tussen wat een gemeente vraagt van de instellingen die afhankelijk van haar zijn en wat zij zelf doet. Is het terecht dat wij van onze instellingen verwachten dat zij zonder extra financiering een deel van hun activiteiten en dus ook een deel van hun medewerkers afstoten, terwijl de gemeente zelf een behoorlijke reserve klaarzet voor frictiekosten, die laten we mild zijn, nog wel een nadere uitwerking kan gebruiken. Wat GroenLinks betreft niet. We zijn dan ook mede-indiener van een amendement om die reservering op te heffen.

Daarbij hoort ook het evenwicht tussen wat de gemeente en de inwoners van elkaar mogen verwachten qua flexibiliteit. Van je inwoners verwachten dat zij een halve dag vrijnemen om hun paspoort op te halen, is niet meer van deze tijd. Een verruiming van de openingstijden van de publieksbalies brengt wat GroenLinks die zaak wat meer in evenwicht.

Het vinden van een evenwicht tussen de vorm en de functie van de gebouwde omgeving is in essentie wat architectuur probeert te bereiken. Maar dat is niet de reden waarom GroenLinks gecharmeerd is van architectuur. Architectuur kan de kwaliteit en leefbaarheid van de omgeving vergroten, zodat het prettiger leven is. Ook zijn wij bijzonder blij met de steeds grotere rol die duurzaamheid en energiezuinigheid in de architectuur krijgt. Deze en andere ontwikkelingen in de architectuur verdienen aandacht. Dat is de reden waarom wij in het verleden met success hebben aangedrongen op het opstellen van een Veens architectuurbeleid. Dat heeft dit jaar, via een aantal omwegen geleid tot deelname aan de dag van de architectuur. Dat verdient wat GroenLinks betreft navolging, en wij zullen dan ook een motie indienen om deelname aan de dag van de architectuur te continueren.

Tenslotte het evenwicht tussen ecologie en economie. De zorgen over dit evenwicht is tenslotte wat in 1990 vier kleine linkse partijen dreef om zich onder de naam Groen Links, toen nog met spatie te verenigen. Het vinden en bewaren van het evenwicht tussen economie en ecologie is in essentie de missie en bestaansgrond van mijn partij.

GroenLinks heeft echter niet de pretentie de enige partij te zijn die duurzaamheid belangrijk vindt. We waren alleen maar de de eersten. Juist omdat duurzaamheid voor veel mensen in Veenendaal en dus ook voor de leden van de raad van groeiend belang is zou het wat ons betreft wat een duidelijker plaats in de besluitvorming moeten krijgen. Wij stellen dan ook een motie voor om de milieuaspecten van raadsvoorstellen in een aparte paragraaf op te nemen. Op die manier zullen de duurzaamheidsaspecten van voorstellen voor een ieder duidelijk zijn en kunnen de leden van deze raad een goede afweging maken over deze aspecten.
Ter afsluiting, wat GroenLinks ook nog graag zou zien is meer evenwicht in de rollen van de raad en het college. Dat is niet alleen een zaak van het college maar ook van de raad. Wellicht hebben wij als raad het afgelopen jaar het college iets teveel ruimte gegeven, en wellicht kunnen wij in het komende jaar dat evenwicht ook weer herstellen.

Kees Oskam, fractievoorzitter GroenLinks