In ambtelijk jargon ‘septembercirculaire’ geheten. Binnen een paar dagen wist het college van b&w hoe ze het geld zou gaan uitgeven, want stel je eens voor dat raadsleden zouden mogen meedenken over wat je met dit geld doet.

Het college kiest ervoor de hele meevaller - zevenhonderdduizend euro - EXTRA in de organisatieontwikkeling stoppen.

De bij- en omscholing van ambtenaren gaat blijkbaar veel meer kosten dan gedacht. De extra vleugel aan het gemeentehuis is nu op papier ook al bijna één miljoen euro duurder dan begroot. Wordt er slecht begroot, of te gemakkelijk uitgegeven?
Het college heeft tot nu toe niet gemeld voor de organisatie een extra zakcentje van 7 ton nodig te hebben. En dat terwijl nog maar 4 maanden geleden college en gemeenteraad uitvoerig met elkaar hebben gesproken over de financiële uitgangspunten voor 2009.

Opzij leggen

Wat GroenLinks betreft, leg je meevallers in deze financieel onzekere tijden nog even opzij. We hebben onlangs nog een forse financiële tegenvaller gehad met het nieuwe zwembad en misschien volgen er nog wel meer. Kortom, onze gezamenlijke belastingcenten zullen we nog hard nodig hebben!

Het gaat niet alleen om grote bedragen, de gemeente moet net zo goed op de kleintjes letten. Een jubileum van een groep gemeenteambtenaren viel bijvoorbeeld onlangs tientallen procenten – vele duizenden euro’s – duurder uit dan begroot. Kon dat niet anders?

Voor de invoer van cameratoezicht worden in 2009 alvast enkele tonnen gereserveerd. GroenLinks vindt dit overbodig. De huidige aanpak werkt goed en leidt er toe dat criminaliteit in Veenendaal afneemt. Simpelweg door te kiezen voor mensen in plaats van camera’s. Een lijn die GroenLinks graag blijft volgen.