Zo'n 2000 Veenendalers zetten hun handtekening onder een petitie van het comité Dragonder-Axi om het Dragonderpark uit te breiden. Met het vertrek van hoveniersbedrijf van Ginkel komt namelijk grond vrij die een nieuwe bestemming kan krijgen. De bewoners verenigden zich in de vereniging Veenendaal Groen en dienden een burgerinitiatief in.

Het burgerinitatief is een 'inspraakvorm' die mogelijk is sinds GroenLinks hier in de afgelopen raadsperiode het initiatief voor nam. Dit burgerinitatief bleek echter de bekende mosterd na de maaltijd. Ook de indieners realiseerden zich dat ze mogelijk achter de feiten aanliepen, omdat de raad al enige tijd geleden beleid in gang heeft gezet om op het terrein van de Ginkelgroep woningbouw te realiseren.

GroenLinks heeft afgelopen jaar nog wel geprobeerd de bouwplannen in te perken, maar daar voelden de andere partijen weinig voor. Donderdagavond kon GroenLinks wél een succes inboeken. Er werd een motie ingediend, die beoogde het park de nieuwbouwwijk in te trekken en het bestaande park een flinke oppepper te geven, door zowel het groen op te waarderen als recreatieve elementen toe te voegen. Hiermee kan het een écht park worden, dat niet alleen goed oogt, maar ook leuk is om in te verblijven.

De GroenLinks-motie kreeg na een lange discussie en schorsingen uiteindelijke de unanieme steun van de raad. De bewoners gaven aan dankbaar te zijn voor dit GroenLinks-initiatief en realieerden zich dat dit het maximaal haalbare was. Het college is nu aan zet en GroenLinks zal waken dat tot uitvoering van de motie wordt overgegaan.