Voor het project organisatieverandering wordt veel geld beschikbaar gesteld zonder dat de burger er direct iets van merkt. Dat is lastig beoordelen, zo'n 'onzichtbaar' project. Want waar gaan de belastingcenten uiteindelijk naar toe? GroenLinks ging op onderzoek en kwam tot verbijsterende conclusies.

De gemeente wil zichzelf hierarchisch anders inrichten om de dienstverlening aan de Veenendaler te verbeteren. Simpel gezegd moet je je voorstellen dat mensen straks anders zullen worden aangestuurd, een andere functies krijgen, anders gaan samenwerken, van stoelen wisselen, etc. Dit alles met als doel dat de organisatie straks transparanter werkt waardoor werkzaamheden beter op elkaar aansluiten en de burger dus beter bediend kan worden.

Een hele organisatie om dat voor elkaar te krijgen met honderden ambtenaren bij elkaar. Dit project speelt al een tijd binnen de muren van het gemeentehuis naast een project om de boel fysiek geheel te verbouwen (aanbouw derde vleugel) en een project om werkmethoden anders in te richten om de dienstverlening aan de burger te verbeteren (project “Andere Overheid”).

Momenteel worden hier vele miljoenen euro’s aan uitgegeven. Er wordt eerst veel geld beschikbaar gesteld, voordat de burger er überhaupt iets van gaat merken. Dat is lastig, want waar gaan de belastingcenten naar toe uiteindelijk? Het college heeft eerder al geld gevraagd en gekregen voor de herinrichting (ca. € 300.000), maar kwam recent weer met een verzoek om € 700.000 beschikbaar te stellen.

Om eens wat meer inzicht te krijgen of dit wel nodig is, ging GroenLinks op onderzoek uit om te achterhalen wat er nu precies al was uitgegeven en waaraan dan wel. Na veel mailverkeer en herhaaldelijke verzoeken bleef het stil. Geen antwoord op de vraag om een kostenoverzicht binnen het project. Gezien het feit dat er inmiddels toch echt op korte termijn een antwoord moest worden geformuleerd of we accoord wilden gaan met nog € 700.000 extra, werd het vuur nogmaals opgestookt, ditmaal via een andere weg. Ruim 3 maanden nadat de vraag neergelegd was kregen wij dan eindelijk een soort van overzicht welke kosten er al gemaakt waren en wat er nog ging komen. Het argument dat we zo lang moesten wachten was dat het er eerder nog geen overzicht was geweest van de gemaakte kosten…

Je moet je voorstellen dat je als raadslid een besluit moet nemen om € 700.000 gemeenschapsgeld beschikbaar te stellen aan een moeilijk inzichtelijk project en in economisch moeilijke tijden. Je wilt dan natuurlijk wel weten waar het over gaat. Als het voor ons al moeilijk te volgen is, dan is het dus voor de burger al helemaal niet helder waar al dat geld heengaat! Heel vervelend dus als je (bewust of onbewust) geen medewerking krijg vanuit het gemeentehuis.

Maar goed. De essentie van deze zoektocht is natuurlijk niet dat we drie maanden moesten wachten. Al was dat heel vervelend en niet netjes, je krijgt als raadslid ineens wel een helder beeld van wat er speelt naar boven.  Er wordt immers al maanden, zo niet al meer dan 1 jaar (o.a. ook op basis van adviezen vanuit de rekenkamercommissie) gewerkt aan een transparantere, beter functionerende organisatie, maar het produceren van een aantal brongegevens over uitgegeven budget is blijkbaar nog  heel moeilijk. Dit terwijl we al jaren roepen dat er zicht moet zijn op welk geld waar aan uitgegeven wordt binnen de gemeente (VVD in verkiezingstijd: “Wethouder Wim van Manen let wel op uw centen”). Ook de gemeente moet haar huishoudboekje op orde hebben. N.B. Hoe wil je anders immers bepalen hoeveel je extra nodig hebt?
De tot dusver uitgegeven euro’s hebben in ieder geval nog niet geleid tot een verbetering in de informatievoorziening over waar ons gemeenschapsgeld heengaat. Laten we hopen dat met de  € 700.000 de geest er ineens inkomt en het project in 2010 tot een perfect einde wordt volbracht en dus de dienstverlening naar burger en dus ook raadslid is verbeterd. Wij houden ons hart na onze zoektocht nog even vast…

Onze standpunt in deze commissieronde: accoord met de € 700.000, onder voorwaarde dat er geen verzoeken meer komen voor meer budget en het hele traject (incl. behalen gestelde doelstellingen) uitgevoerd wordt binnen het budget dat nu beschikbaar is gesteld door de raad (de ruim 1 miljoen).