De voorzitter van de Veenendaalse rekenkamercommissie, Ton Diepeveen, stapt op uit onvrede met het besluit van de gemeenteraad om de samenstelling van de rekenkamercommissie te veranderen. Met dit besluit raakt de ons inziens prima functionerende rekenkamercommissie een goede voorzitter kwijt. Wij betreuren dan ook dat het zo heeft moeten lopen. Met dank aan alle partijen die Lokaal Veenendaal gesteund hebben zullen we maar zeggen…

De rekenkamercommissie

De rekenkamercommissie is een commissie die de gemeenteraad ondersteunt bij haar controlerende taak. De rekenkamercommissie is een onafhankelijke commissie die onderzoekt of het gemeentelijke beleid goed is uitgevoerd en het gewenste effect heeft gehad. Zij kijkt daarbij ook of er geen geld is verspild. De rekenkamercommissie levert in de praktijk een constructieve bijdrage aan de kwaliteit van het bestuur van de gemeente Veenendaal. GroenLinks hecht hier erg veel waarde aan.

De rekenkamercommissie bestaat uit 3 externe (expertise) leden en twee raadsleden. De raadsleden vormen de binding met de raad en met Veenendaal. Zij weten goed wat er speelt in Veenendaal en waar 'de Veense puntjes op de i' benadrukt moeten worden tijdens de onderzoeken. Een stevige eis aan een raadslid in de commissie is uiteraard een onafhankelijke opstelling. De eigen partijstandpunten mogen geen rol spelen bij het werk. Hierop wordt ook geselecteerd.

Vacature niet direct vervuld

Door het vertrek van raadslid Verloop (SGP) is een vacature ontstaan. Een ander raadslid zou hem moeten opvolgen, maar tot nu toe heeft niemand zich aangemeld voor deze functie. Door het onvervuld blijven van de vacature zagen de raadsleden van Lokaal Veenendaal hun kans schoon om de vertegenwoordiging door raadsleden over boord te zetten. Iets wat zij (of was het D66?) altijd al liever zagen. Zij zeggen geen vertrouwen te hebben in de onafhankelijkheid van de raadsleden (misschien op basis van eigen ervaring met draaikonterij in de raad?) en stelden voor om (geleidelijk) over te gaan naar een rekenkamer met alleen externe leden.

Een vreemd voorstel

Het voorstel van Lokaal Veenendaal schoot bij GroenLinks in het verkeerde keelgat. We hebben als raad namelijk nog geen jaar geleden met z’n allen het functioneren van de rekenkamercommissie uitgebreid geëvalueerd. Zowel de rekenkamercommissie zelf als de raad was overtuigd dat de commissie uitstekend functioneerde en dat het hebben van interne leden echt een meerwaarde was.

Natuurlijk moesten wij ook erkennen dat een blijvend openstaande vacature op termijn het goed functioneren in de weg zou kunnen staan. Maar het zou ons toch echt verbazen als de raad bij deze eerste tegenslag al meteen alle eerdere conclusies over boord zou gooien. GroenLinks vroeg daarom in de raad om een kort onderzoekje onder de raadsleden. Waarom wordt de vacature niet vervuld? Zijn er mogelijkheden om de functie wel te vervullen?

Zelf hadden de GroenLinks raadsleden wel interesse in de functie, maar in een kleine fractie ontbreekt de tijd om zoiets erbij te kunnen doen. Welke redenen hadden andere partijen? Dat was nog helemaal niet bekeken! Misschien wel interesse, maar gevoelsmatig te weinig kennis? Of de net iets drukkere maanden zo na het reces?

En wat we ons ook afvroegen: is er wel echt zo’n haast met het vervullen van de vacature? Is de rekenkamercommissie gevraagd naar hun ervaring hiermee? Nee, dus. De commissie is weliswaar onafhankelijk, maar dit soort vragen gaan toch echt niet over de inhoud van het werk.

Ons verhaal vond weinig aansluiting bij de andere partijen. Zij gingen vrijwel direct overstag voor het mooie verhaal van raadslid Van der Voet. Het was immers allemaal te doen om 'het goed functioneren van de rekenkamercommissie'. Dat zij gewoon geen vertrouwen hebben in het onafhankelijk functioneren van raadsleden, daar werd dan verder geen woord meer aan vuil gemaakt… Gevolg, wij gingen als enige niet akkoord met het initiatiefvoorstel.

Grote gevolgen

Helaas is het onderwerp hiermee nog niet afgedaan. Ton Diepeveen legt naar aanleiding van het besluit van de raad zijn functie neer als voorzitter. Hij geeft hiervoor de volgende redenen:

• een stuk in de krant over de rekenkamercommissie van Lokaal Veenendaal d.d. 17 oktober jl. (met als hoofdmoot het niet onafhankelijk kunnen functioneren van de commissie door de raadsleden);
  • het feit dat over de rekenkamercommissie is gesproken, maar niet met de commissie;
  • het relatieve gemak waarmee de raad terugkomt om eerder gedane toezeggingen (bij de evaluatie eind 2006 is afgesproken in 2009 weer te evalueren);
  • het feit dat blijkbaar niet de gehele raad vertrouwen heeft in de onafhankelijkheid, en dus de betrouwbaarheid van de rekenkamercommissie.

Met dit besluit raakt de ons inziens prima functionerende rekenkamercommissie een goede voorzitter kwijt. Wij betreuren dan ook dat het zo heeft moeten lopen. Met dank aan alle partijen die Lokaal Veenendaal gesteund hebben zullen we maar zeggen… Nu zijn er twee vacatures, dus als iemand interesse heeft…