Donderdag 18 mei jl. besloot de gemeenteraad tot verbazing van  velen om € 50.000 uit te trekken voor een ‘haalbaarheidsonderzoek naar de verplaatsing van Theater De Lampegiet’ .  GroenLinks stemde tegen dit onzinnige voorstel.

Doorgaans is de meerderheid van de raad niet erg scheutig als het gaat om de financiering van allerlei noodzakelijke culturele voorzieningen. Het poppodium moest eerder al dicht, een voorstel van GroenLinks voor de bouw van een kleinschalig buitenpodium/muziektent  werd nog maar kort geleden door de meerderheid van de gemeenteraad weggestemd. En zo kunnen we doorgaan. Als donderslag bij heldere hemel besloot een meerderheid van de gemeenteraad bestaande uit CDA, PvdA, ChistenUnie, Lokaal Veenendaal, Pro Veenendaal en ex-D66’er Coban (‘Denk’) om te bezien of er een geheel nieuw theater moet worden gebouwd op de plek waar nu het stadsstrand is. Eén van de overwegingen hierbij was  nota bene dat daarmee de naastgelegen parkeergarage Tricotage dan beter benut zou kunnen worden…

Kosten nieuwbouw theater: ruim 25 miljoen euro

Over de nieuwbouwkosten van een nieuw theater werd in de raad door niemand met geen woord gerept, hetgeen mogelijk ook komt omdat niemand er echt over had nagedacht.  Een rondje langs recent gebouwde nieuwe theaters laat echter al snel zien dat een dergelijk voorziening minimaal € 25 miljoen gaat kosten. Veel,  héél veel geld. We noemen een drietal voorbeelden uit gemeenten die qua inwonertal vergelijkbaar zijn met Veenendaal:

• In Lelystad werd in 2007 terug een nieuw theater (‘Agora-theater’) geopend met 2 zalen (Grote Zaal 750 stoelen, Kleine Zaal 200 stoelen). Bouwkosten destijds: meer dan 20 miljoen euro.

• In Nieuwegein opende in 2012 de nieuwbouw van Theater De Kom haar deuren. Bouwkosten: 28 miljoen euro. (Grote Zaal 600 stoelen, Kleine Zaal 200 stoelen).

• Het nieuwe Theater De Stoep in Spijkenisse kostte in 2015 ook een kleine 28 miljoen euro.  Er ging veel discussie in de raad aan vooraf. Dit complex heeft een Grote Zaal van 650 stoelen en een Kleine Zaal van 200 stoelen.

GroenLinks: geen nieuw theater, wel een Kleine Zaal bouwen

Toen de gemeenteraad in 1986 besloot na ruim 10 jaar discussie eindelijk een theater te gaan bouwen werd gekozen voor een relatief sober gebouw met slechts 1 zaal met 540 stoelen. Het gehele complex mocht destijds niet meer kosten dan 10 miljoen gulden. Meer wilde - met name het toen nog oppermachtige CDA – er niet aan uitgeven.   Gevolg was wel dat de theaterzaal voor veel producties aan de kleine kant is: doorgaans beschikken dit soort zalen over minimaal 650 stoelen, zodat er meer kaartjes kunnen worden verkocht. Waardoor de exploitatie gunstiger uitpakt.  Daarnaast ontbrak een kleine-zaal-met-lijsttheater met zo’n 200 stoelen.  Dit soort zalen worden vooral gebruikt voor voorstellingen waar minder publiek op afkomt (kleinere concerten, cabaret, optredens koren en amateurverenigingen, schoolvoorstellingen e.d.) maar ook voor bijvoorbeeld filmvertoningen (zie ook:  Theater De Agnietenhof in Tiel).

Wat GroenLinks betreft moet er dan ook geen haalbaarheidsonderzoek komen naar de verplaatsing van het theater, maar wel een onderzoek naar de bouw van een Kleine Zaal bij Theater De Lampegiet. Overigens staat Theater de Lampegiet er qua onderhoud e.d. prima bij en is er de laatste jaren fors geïnvesteerd in zowel de foyer als in een nieuwe trekkenwand.  Een Kleine Zaal kan eenvoudig tegen het theater aan gebouwd worden op de plek waar nu nog het oude VVV-kantoor staat weg te kwijnen...  Als gemeente zijn we dan geen 25 miljoen euro kwijt, maar volstaat een investering van ca. 2 miljoen euro.