Onlangs presenteerde gedeputeerde Verbeek-Nijhof van de provincie Utrecht de uitkomsten van een onderzoek naar de alternatieven voor de verbreding van de rondweg oost. Haar conclusie: De alternatieven zetten te weinig zoden aan de dijk en de verbreding is onvermijdelijk. GroenLinks Veenendaal is niet overtuigd.

In het onderzoek, dat door hetzelfde buro is uitgevoerd dat eerder een second opininion maakte over de Rondweg Oost en nu betrokken is bij de verbreding van de Rijnbrug bij Rhenen, worden gegevens van verschillende eerdere onderzoeken gecombineerd. Er werd ondermeer een onderzoek gebruikt dat door middel van kentekenregistratie bepaalde waar de gebruikers van de Rondweg Oost nu precies heen gingen. Daaruit bleek dat bijna driekwart van de auto's die vanaf de a12 de Rondweg Oost nemen afslaat voordat zij de Cuneraweg bereiken. Het is dus vooral Veens verkeer dat de Rondweg Oost neemt. Daarnaast is de vertraging op het hele traject van de Rondweg Oost nu in de spits minder dat drie minuten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat bij iedere oplossing die meer asfalt oplevert, of dat nu een verbreding van de Rondweg Oost is of de aanleg van een nieuwe weg, er probleem ontstaat met de stikstofuitstoot. Het plan zou in ieder geval moeten worden aangemeld bij de Programmatische Aanpak Stikstof, een lijst met bouwprojecten die te veel stikstof opleveren en waar van jaarlijks maar een beperkt aantal mag worden uitgevoerd. Tel daarbij op dat de groei van het autoverkeer zich sinds enkele jaren minder aan de verkeersmodellen houdt, en dan zijn er genoeg redenen om te twijfelen of de verbreding van de Rondweg Oost echt de oplossing van het probleem is.

GroenLinks zou liever inzetten op een duurzame manier om het verkeer in Veenendaal Oost te regelen. In plaats van de weg te verbreden, wat op den duur alleen maar meer verkeer aantrekt, zou GroenLinks liever bezien hoe het openbaar vervoer in Veenendaal Oost verbeterd kan worden, hoe de aansluiting van de fietsroutes beter kan en of er een extra ontsluiting van de wijk kan komen, bijvoorbeeld onderd de Rondweg Oost door.

Meer asfalt is niet de oplossing, luisteren naar de buurt en slim omgaan met het verkeer  wel!