Samen komen we verder met Netwerk Dementie Veenendaal

Esther vertelt dat ‘Netwerk Dementie Veenendaal een samenwerkingsverband is waarbij veel organisaties zijn betrokken, om een paar te noemen:

• Zorggroep Charim, Lelie Zorggroep, Opella, QuaRijn, Santé Partners
  • Geriater ziekenhuis Gelderse Vallei
  • Gemeente Veenendaal
  • Veens-Welzijn

Door deze samenwerking zijn de lijntjes net iets korter en is het gemakkelijker elkaar te vinden en beter met elkaar af te stemmen wat er nodig is voor goede zorg en ondersteuning om zo een optimale kwaliteit van leven te bieden aan mensen met dementie en hun mantelzorgers.

Santé Partners Veenendaal Ruimte voor dementie

Esther en Ellen, twee heel bevlogen mensen,  vertellen ons over het belang van de juiste  ondersteuning voor mensen met dementie, hun partners en familieleden. De betrokken organisaties werken goed samen, maar het kan altijd beter, vinden Ellen en Esther. Ze vinden het mooi om mensen een helpende hand te bieden.

Ellen komt als onafhankelijke  casemanager dementie bij de mensen thuis. Zij biedt een luisterend oor, brengt in kaart wat er speelt en wat er nodig is. Dat kan gaan van dagbesteding, zorg, huishoudelijke hulp  tot een opname in een verpleeghuis. Maatwerk is daar natuurlijk een belangrijk onderdeel van. De casemanagers zijn de spin in het web van het netwerk dementie. Zij weten de weg in het ingewikkelde zorglandschap.

“Goede begeleiding en zorg op maat voor degene met dementie en de betrokken mantelzorger(s) is een heel belangrijk onderdeel van het werk van casemanagers, Het gaat om begeleiding van jaren”, geven ze allebei aan. Het contact met het WMO-loket van de gemeente is één van de onderdelen, die een casemanager oppakt.

Esther is de spin in het web en coördineert de onderlinge samenwerking tussen de aangesloten organisaties. ‘Door goed met elkaar te overleggen en weten wie wat doet, kun je elkaar versterken,’ zegt Esther.

Waar lopen ze tegenaan?

Hoewel er op dit moment geen wachtlijsten zijn, baart de toename van het  aantal mensen met dementie hen wel zorgen.  “Hoe eerder we bij de mensen betrokken worden, hoe beter we kunnen helpen. Ook mensen met een andere culturele achtergrond kunnen een beroep op ons doen,” zegt Ellen.

Ze maken zich ook zorgen om de problematiek van mensen met dementie op jonge leeftijd, dat vraagt weer een heel andere aanpak.

Andere aandachtspunten zijn bijvoorbeeld: Het verminderen van de schotten in de zorg, zodat je sneller kunt handelen. Daarom is het onderling overleg zo belangrijk. Hoe de personeelstekorten op te lossen? De druk op mantelzorgers, die alleen maar groter wordt.

Esther en Ellen zijn enthousiast over het plan van de gemeente Veenendaal om -in samenwerking met andere, omliggende gemeenten - een logeerhuis mogelijk te maken. Een plek waar mensen met dementie zich thuis voelen en de zorg krijgen die ze nodig hebbe. Zodoende kunnen mantelzorgers ontlast worden, waardoor ze de zorg langer volhouden.

Tot slot nog even aandacht voor de cursus  ‘Omgaan met dementie’  van Veens-Welzijn in samenwerking met de casemanagers.  Hierin wordt ingegaan op bij voorbeeld gedragsveranderingen en hoe je daarmee om kunt gaan, maar ook hoe je als mantelzorger goed voor jezelf kunt zorgen. Op de site www.dementieveenendaal.nl is heel veel informatie te vinden.

Er liggen grote uitdagingen, voor de zorg- en welzijnsorganisaties en de politiek, maar met elkaar moeten we die toch kunnen oplossen!